Транспорта в Богота

БОГОТА, КОЛУМБИЯ

Богота, столицата на Колумбия, е град с приблизително осем-милионно население, предимно бедно и страдащо от високи нива на престъпност и транспортен хаос. От средата на 90-те години двама кметове са инициирали програми, целящи осъществяването на определени промени. Първият беше Антанас Мокус, които беше на власт между 1995 и 1997 г. Той зададе генералната посока на визираните промени, а под управлението на приемника му Енрике Пенялоса градът се трансформира посредством въвеждането на зашеметяваща градска инфрастуктура и реформи в транспортната система, като целият проект пожъна безпрецедентен успех за проект с такива мащаби, реализиран за толкова кратко време в град с размерите на Богота.

Ето и някои от постигнатите през този период резултати:

• времето, загубено поради чакане в задръствания, е било намалено с цял час

• скоростта на придвижване с МПС е била намалена с цели 43%

• замърсяването на въздуха е намалено с 16%

• консумацията на горива е намалена с 10%

• процентът на споделеното използване на велосипеди е скочил от 0.3 на 5%

• използването на МПС през най-натовареното откъм трафик време е намаляло с 40%

• пътно-транспортните произшествия с летален край са намалели с 13%

• случаите на убийства са намалели с12%

Поради факта, че колумбийските закони не разрешават преизбирането на неуспешен кмет, през 2001 Антанас Мокус беше преизбран за още един мандат, за да може да продължи започнатите програми. Пенялоса, който придоби световно известна репутация, получи множество покани да гостува като лектор и да представи "Чудото Богота ".

Ако преразгледаме внимателно случващото се през 1998 г., т.е преди оъсществяването на някоя от грандиозните промени, в града се обсъждаше отправено предложението от японската Агенция за международно сътрудничество (JICA) тя да се заеме с изпълнението на широкомащабен проект за строеж на магистрала. Проектът в крайна сметка не беше одобрен и градът излезе със свое проектопредложение, в резултат на което бяха създадени повече от 1200 паркове и беше създадена прочутата система TransMilenio - Бързо преминаващи автобуси (BRT) (повече BRT можете да прочетете в пета част). Употребата на леки коли беше ограничена, и беше въведена система за пропускане според номерата на колите. Беше въведена и концепцията "Недели без коли", според която през почивните дни и през празниците повече от 2 милиона души можеха да се разхождат необезпокоявани от автомобилен трафик на повече от 100 километра главни пътища. В градските райони с по-заможни жители, както и в тези с по-бедни, бяха построени игрища с високо качество, независимо от местоположението им. На местата, които компанията JICA планира да настрои с магистрали, бяха отделени 17 километра пешеходни улици и 45 километра от зелени пешеходни коридори.

В Богота започнатите промени продължават, като плановете са тези промени да бъдат продължени за дълъг период от време. През Февруари 2000 г. в един четвъртък целият град изживя един цял ден без никакви коли по улиците - това се случи в един град с мащаби четири пъти колкото столицата на Унгария Будапеща! След проведен референдум се реши това да бъде утвърдено като практика един път в годината. Бъдещите планове включват такива мерки като забрана за автомобилен трафик по улиците в часовете между 6 и 9 сутринта, както и между 16:30 и 19:30, а през уикендите разрешението ще влиза в сила след 20:15 ч. Очаква се, че системата за транзитно преминаващи автобуси TransMilenio ще превозва повече от 80% от населението на града, а инфрастуркутарата за колоездачи също ще бъде разширена.

Широкоразпространено е мнението, че качеството на живота в Богота се е подобрило многократно. Сега в този град, за разлика от преди, жителите са щастливи и гледат с оптимизъм към бъдещето.

източник:





{START_COUNTER}